حادثه دندانپزشکی/جراحی دندان دختربچه در قم به مرگ او انجامید

1394-06-31
وقتی که زن و شوهر جوان دختر ۴ساله خود را برای جراحی دندان و بیهوشی به اتاق عمل بردند گمان نمی‌کردند این جراحی ساده مرگ دختر‌شان را در پی داشته باشد.
حادثه دندانپزشکی/جراحی دندان دختربچه در قم به مرگ او انجامید

اوايل شهريور‌ماه پدر و مادر دختر 4ساله به نام فاطمه‌زهرا اهل شهرستان آران، فرزندشان را به بيمارستاني در قم بستری کردند. دندان های این دختربچه مدتي بود دچار ريزش شده و پزشكان اعلام كرده بودند که بايد جراحي فک انجام شود. پزشكان بيمارستان گفتند که اين جراحي بارها روي كودكان زيادي انجام شده و نتيجه مطلوب به‌دست آمده است. در این شرايط مقدمات جراحي فراهم شد. فاطمه‌زهرا توسط متخصص بيهوشي و پزشك معتمد معاينه و اعلام شد که براي بيهوشي بچه هیچ منعي وجود ندارد. روز 25شهريور‌ماه براي جراحي تعيين گردید.

پزشكان توصيه كرده بودند دختربچه 12ساعت پيش از جراحي نبايد چيزي بخورد، یس او صبح روز جراحي درحالي كه گرسنه و تشنه بود به بيمارستان منتقل شد. برخلاف روز اول كه فاطمه‌زهرا آرام بود اين بار به محض ورود به بيمارستان بي‌قراري مي‌كرد و اضطراب عجيبي داشت. پدرش براي آنكه او را آرام كند برايش عروسك خريد ولي اين كار فايده‌اي نداشت. بالاخره پدر و مادر دختر دلبندشان را در آغوش كشيدند و او به اتاق عمل منتقل شد.

2ساعت از شروع جراحي گذشته بود اما هيچ خبري از اتاق عمل بيرون نيامده بود. قرار بود دندان‌هاي دختربچه جراحي شود و پزشكان اعلام كرده بودند جاي هيچ‌گونه نگراني وجود ندارد. اما طولاني شدن جراحي كم كم دلشوره را به جان پدر و مادر فاطمه‌زهرا انداخت. بالاخره يكي از پزشكان سراسيمه از اتاق عمل بيرون آمد. لحظاتي بعد چند دكتر با‌تجربه‌تر وارد اتاق عمل شدند و بعد از نيم ساعت تلاش اعلام كردند دختر بچه به كما رفته بود ولي احيا شده و جاي نگراني نيست. با اين حال باز هم خبري از دختربچه نشد و بار ديگر پزشكان به تكاپو افتادند. اين ماجرا تا ساعت 6بعد از ظهر ادامه داشت تا اينكه يكي از پزشكان بالاخره از اتاق عمل بيرون آمد و گفت كه دختر بچه به‌دليل آمبولي جانش را از دست داده است.

به يكباره دنيا روي سر پدر و مادر فاطمه‌زهرا خراب شد. آنها براي به دنيا آمدن او 18سال صبر كرده بودند و حالا باورشان نمي‌شد دختر‌شان به‌دليل جراحي دندان جانش را از دست داده است. درحالي‌كه ديگر اعضاي خانواده هم خود را از آران و بيدگل به قم رسانده بودند پدر و مادر داغدار خواستار تحقيق درباره علت مرگ دخترشان شدند.

منتظر نتيجه كالبدشكافي هستيم

رضا بقال آراني، پدر فاطمه‌زهرا درباره حادثه تلخي كه براي دخترش اتفاق افتاده به همشهري مي‌گويد: هنوز شوكه هستم و نمي‌دانم چطور شد كه جگرگوشه‌ام را از دست دادم. من و همسرم از روز چهارشنبه كه اين اتفاق افتاد شوكه هستيم و هنوز باورمان نمي‌شود كه فاطمه‌زهرا كه براي به دنيا آمدنش كلي نذر و نياز كرده و 18سال صبر كرده بوديم، رفته است. وي ادامه مي‌دهد: صبح روز عمل جراحي وقتي در راه بوديم مي‌خواستيم صبحانه بخوريم. دخترم گرسنه بود اما دكترها گفته بودند بايد ناشتا باشد. آن موقع مادرش گفت، دخترم فكر كن روزه هستي و تا ظهر چيزي نخور. ما نمي‌دانستيم دخترمان وقتي به اتاق عمل برود ديگر بر نمي‌گردد. او گرسنه و تشنه از پيش ما رفت.

پدر داغدار درباره پيگيري علت مرگ دخترش مي‌گويد: ما مي‌خواستم اگر امكان دارد اعضاي بدن دخترمان را به بيماران نيازمند اهدا كنيم اما ديگر دير شده بود. با اين حال درخواست داديم تا جسد كالبدشكافي و علت مرگ دخترم معلوم شود چرا‌كه هنوز هم به‌طور دقيق مشخص نيست كه او چرا جانش را از دست داد. ما پرونده‌اي در دادسراي قم تشكيل داده‌ايم و آنطور كه به ما گفته‌اند نتيجه كالبدشكافي دست‌كم 3‌ماه طول مي‌كشد. با وجود اين ما راضي به رضاي خدا هستيم. خدا خودش فاطمه‌زهرا را به ما داده بود و خودش هم گرفت. باز هم خدا را شاكريم. پدر داغدار همچنين از همه افرادي كه طي روزهاي گذشته با شنيدن اين خبر با وي و خانواده‌اش ابراز همدردي كردند، تشكر كرد.

پست های مرتبط