از اصلاح مشکلات دندان‌پزشکی عاجز شده‌ایم

1397-11-25
گفتگو با دکتر محمدجعفر اقبال، استاد دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت موجود و دورنمای حوزه دندان‌پزشکی
از اصلاح مشکلات دندان‌پزشکی عاجز شده‌ایم

رئیس سابق دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی گفت: «در مجموع و به‌صورت کمی تصور نمی‌کنم اشکالات مهم و بزرگ جامعه دندان‌پزشکی در حال رفع باشند و همیشه این سؤال برایم مطرح است که چرا چنین است و قادر به تغییر مسیر و اصلاح نیستیم.»

دکتر محمد جعفر اقبال در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری دندانه افزود: «بنده علاقه‌ای به منفی‌گویی و منفی‌بافی ندارم. از حضور بسیار با ارزش اساتید بزرگ و دانشمند و دلسوز در دانشکده‌ها آگاه هستم و از تلاش و ایثار بزرگان و جوانان ارجمند در انجمن‌ها کم و بیش خبر دارم. اکنون که در پایان سال ۹۷ هستیم، از خود می‌پرسم که چند مسئله مبتلا به حوزه دندان‌پزشکی اعم از آموزش و پژوهش، صنف فارغ‌التحصیلان، تعداد غیرمعقول دانشکده‌ها و غیره را از سال ۹۲ تاکنون حل و فصل کرده‌ایم؟ با کمال تأسف تصور می‌کنم در قیاس با سال‌های گذشته با انباشتگی مشکلات روبرو هستیم و در جهت حل آن یا نمی‌خواهیم یا ناتوانیم و باید نگاهمان را تغییر دهیم.»

وی خاطرنشان کرد: «سؤالاتی که در چرایی این مشکلات برای بنده مطرح است، این است که آیا جبر تاریخی و فضای حاکم ما را در اصلاح امور ناتوان کرده است؟ آیا دردها و مشکلاتی که بدنه دندان‌پزشکی با آن دست به گریبان است دیده و درک می‌شود؟ آیا دیدگاه‌ها و نظرات مقامات مسئول در وزارت بهداشت به ما منتقل می‌شود و دندان‌پزشکان از آن آگاهی دارند؟ آیا بازار نقد رونق دارد یا نفی بر نقد غالب است؟ شرایط اقتصادی تحریم همراه با شرایط اجتماعی فعلی که بی‌انگیزگی و انفعال به آن اضافه‌شده است کار را در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها مشکل کرده است. اگر ما سال ۹۲، شصت و شش دانشکده نوپا و بی‌حساب داشتیم، الآن آن‌ها علاوه بر مشکلات قبل در تنگنای اقتصادی قرار دارند و بدهکارند.»

وی درباره مشکلات موجود سر راه جذب نیروهای متعهد ضریب کا به عنوان عضو هیات علمی گفت: «اگر قبلاً گزینش اعضاء هیات علمی از مجرای غیرعلمی و اصولی می‌گذشت، در طول این سال‌ها هیات‌های تعیین کننده فربه‌تر و مقتدرتر به کار جذب مشغول‌اند. بنده که با شور و شوق به کار معلمی اشتغال دارم، هر روز در گروه خودمان چهره نجیب و مظلوم همکاران جوانی را می‌بینم که با طی همه مراحل قانونی اشتغال به کار برای گذراندن تعهدات و کارها هنوز بلاتکلیف‌اند و دانشگاه یا کار ایشان را انجام نمی‌دهد یا قادر به انجام آن نیست. من از مقامات عالی می‌پرسم آیا شما برای فرزندان دلبندتان چنین راه و رسمی دارید و می‌پسندید؟ آن‌وقت ما چه انتظاری از کار و بازدهی داریم؟»

دکتر اقبال درباره دورنمای وزارت بهداشت با توجه به تغییر مدیریت آن تصریح کرد: «مدیریت وزارت خانه‌ای با چند ده هزار میلیارد بدهی مشکل است و بنده امیدوارم آقای دکتر نمکی بتواند سکان این کشتی را که در شرایط بسیار بدی به ایشان سپرده‌شده است، با سیاست و کیاست امور سر و سامان دهند یا لااقل از پراکندگی و انحراف بیشتر جلوگیری کنند. بنده به دو دلیل آینده کار ایشان امیدوارم؛ ایشان اولاً در مسائل بهداشتی دانا و پرسابقه اند و دوماً اقتصاد سلامت را خوب می‌دانند.»

روی کار آمدن جوان‌ها همیشه چاره کار نیست

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کارایی انجمن‌های علمی و صنفی کشور گفت: «این انجمن‌ها در یک نظام متعادل، درست و پیشرفته کارا و مؤثرند. در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مجلات علمی را انجمن‌ها منتشر می‌کنند. استاندارد بسیاری از مواد و کالاها و حتی راهنماهای بالینی به‌وسیله آن‌ها تهیه و منتشر می‌شود. امتحانات مهم ملی و تخصصی به‌وسیله یا با نظارت آنان انجام می‌شود. بر فرض که همه اعضاء و مدیران یکی از بهترین و قوی‌ترین انجمن‌های علمی و تخصصی را به کشور خودمان بیاوریم، چه‌بسا کارایی آن‌ها از کارایی انجمن‌های دست و پا بسته خودمان کمتر باشد.»

وی افزود: «من ضمن احترام به انجمن‌ها و تائید و تأکید بر نقش خوب و مثبت آن‌ها، در ساختار کشور، مقایسه میان عملکرد آن‌ها با کشورهای پیشرفته را قیاس مع‌الفارق و ظلم و جفا در حق فعالین علمی و صنفی می‌دانم. اشکالی که در مواردی مشاهده می‌کنم این است که به‌جای نقد منصفانه، کار به نق زدن و ایرادگیری می‌انجامد که البته ناشی از نارضایتی و ناآرامی است. انجمن‌ها در مواردی نقد و مخالفت را برنمی‌تابند در حالی که حق همه است و از طرف دیگر تشکر از افرادی که بی چشم‌داشت انتخاب شده‌اند نوعی حق‌شناسی و نیک‌اندیشی است.»

وی در خصوص گردش نخبگان و حضور چهره‌های جوان در هیات مدیره انجمن‌ها تصریح کرد: «گردش روزگار و جابه‌جایی مسندها محتوم و اجباری است. البته این اصل هم وجود دارد که همیشه اصلاح و بهبود با رفتن عده‌ای و آمدن عده دیگری جوان یا مسن اتفاق نمی‌افتد و شاید انتخابات آزاد و سالم تأثیر بیشتری داشته باشد تا اینکه حکم کنیم قدیمی‌ها بمانند یا بروند. جوانان عزیز ما به جز روحیه جوانی قاعدتاً تفاوت خیلی فاحشی با افراد قبل از خود ندارند و نباید توقع داشته باشیم با آمدن یا اضافه شدن جوان‌ها شرایط از این رو به آن رو شود، اما انجام این مهم و آمدن جوانان در کارها قطعاً مبارک و بسیار شایسته است و به پویایی انجمن‌ها به شرط کار و تلاش بیشتر جوانان خواهد انجامید.»

دکتر محمد جعفر اقبال در پایان ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم حالا که انتخابات انجمن بنا است از طریق الکترونیکی انجام شود، با مشارکت حداکثری افرادی باانگیزه و صالح برای خدمت و کار اجتماعی انتخاب شوند. چرا که این بهترین راه و مسیر اصلاح است. شرط اصلی انجام کارهای بزرگ و اصولی و اقتدار هیات مدیره‌ها، جلب همکاری و مشارکت اعضاء است. بنده تصور می‌کنم شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دندان‌پزشکی و مجله دندانه می‌تواند در افزایش شرکت‌کنندگان بسیار مؤثر باشند.»

پست های مرتبط