خدمات بهداشت دهان نادیده گرفته شده است

1397-11-23
دکتر سعید نمکی روز ششم بهمن ۹۷ و به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت، در سی و هشتمین نشست شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت حاضر شد و به ارایه دیدگاه‌هاش در حوزه آموزش، پیشگیری و درمان دندان‌پزشکی پرداخت.
خدمات بهداشت دهان نادیده گرفته شده است

دکتر نمکی مواضع و برنامه‌هایش در حوزه دندان‌پزشکی را تشریح کرد

دکتر سعید نمکی روز ششم بهمن ۹۷ و به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت، در سی و هشتمین نشست شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت حاضر شد و به ارایه دیدگاه‌هاش در حوزه آموزش، پیشگیری و درمان دندان‌پزشکی پرداخت.

وی با تاکید بر کارکرد آموزش سلامت دهان و پیشگیری گفت: اولین تقاضای من از معاون آموزشی وزارت بهداشت این بود که باید نیروهای رده میانی با رویکرد بهداشتی برای دهان و دندان تربیت کنیم.
وی گفت: باید آموزش‌های همگانی در بخش بهداشت دهان و دندان تقویت شود و اگر در موضوع پیشگیری، تلاش کرده و گروه‌های هدف مانند دانش‌آموزان مدارس را تعریف کنیم، موفقیت‌های زیادی خواهیم داشت. هر چقدر روی تربیت نیروهای بهداشتی برای بهداشت دهان و دندان، آموزش همگانی و سیستم ارجاع در نظام شبکه هزینه کنیم، کار درستی انجام داده‌ایم.
وی بیان کرد: تا زمانی که تغییر رویکرد ایجاد نکنیم و دندان‌پزشک را به عنوان مدیر سلامت دهان و دندان تلقی نکنیم، همواره با مشکل روبرو هستیم و این تغییر را باید از حوزه آموزش آغاز کنیم.

آموزش دندانپزشکی با رویکرد اجتماعی انجام شود

دکتر سعید نمکی با بیان اینکه آموزش دندان‌پزشکی در کشور بدون در نظر گرفتن جامعه انجام می‌شود، گفت: آموزش دندان‌پزشکی باید با رویکرد اجتماعی انجام شود. دانشکده‌ها و دانشجویان باید حضور بیشتری در بین مردم و اجتماع داشته باشند. دو سال پیش در یکی از روستاهای استان کردستان حضور پیدا کردم، اما بزرگترین و غم‌انگیزترین آفت نظام سلامت آنجا بود که در این روستاها در دهان هیچ مرد و زن بیشتر از ۳۰ ساله، دندان طبیعی و سالم نبود و دانشکده دندان‌پزشکی سنندج، حتی یک بار هم در آن روستا حضور پیدا نکرده بود.
وزیر بهداشت افزود: آموزش‌های دندان‌پزشکی، از جامعه جدا است. در حوزه سلامت دهان و دندان، کار اساسی نکرده‌ایم، چون شاخص DMF بهبود نیافته است. سال ۵۷ در کشور شاخص مرگ نوزادان ۱۳۰ در هر هزار تولد زنده بود که امروز به ۹ در هر هزار تولد زنده رسیده یا شاخص مرگ و میر کودکان از حدود ۱۲۰ در هر هزار تولد زنده به ۱۳ رسیده و میزان مرگ و میر مادران باردار ناشی از عوارض حاملگی از ۲۴۵ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده به ۱۹ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته، اما چرا در شاخص‌های سلامت دهان و دندان پیشرفت چندانی نداشته‌ایم؟ چون دانشکده‌های دندان‌پزشکی به عنوان مدیر نظام بهداشتی در جامعه حضور نداشته‌اند.
وی ادامه داد: داگلاس نورس که یکی از تئوری پردازان توسعه و برنده جایزه نوبل است اعتقاد دارد اگر می‌خواهید ببینید یک جامعه در حال پیشرفت است یا خیر، به جای توجه به چاه‌های نفت، مدارس آن را ببینید و اگر در مدارس، دانش‌آموزان دانش‌پژوه و فهیم داشته باشیم، قطعا کشور در حال توسعه و پیشرفت است. بنابراین بهترین محیط برای انجام کار بهداشت دهان و دندان، مدرسه است.

لزوم بازنگری در سهمیه‌ها

سرپرست وزارت بهداشت درخصوص سهمیه‌های پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف از جمله دندان‌پزشکی، گفت: قوانینی در کشور وجود دارد که به حوزه آموزش، آسیب‌های زیادی می‌زند و برخی متوجه نیستند که دفاع از برخی افراد به معنای دادن مدرک تحصیلی به آنها نیست، بنابراین باید در مورد سهمیه‌ها و تعداد دانشجویان رشته دندان‌پزشکی، بازنگری کرده و از توسعه ناموزون جلوگیری کنیم. البته باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم در عرصه دندان‌پزشکی کشور، احساس ناامنی نکنند.

آموزش مراقبت از دندان را مدیون مادرم هستم

یکی از نکات جالب سخنان دکتر نمکی در جلسه شورای تخصصی دندان‌پزشکی نقل خاطره او از مادرش بود که البته به نیت تاکید روی نقش موثر آموزش سلامت دهان بیان شد: مادر من یک زن قالیباف بود، اما از زمان کودکی، مراقبت از دندان را به بنده آموخت و تمام سال‌های عمرم به جز در موردی که سنگی در غذا، باعث آسیب به دندانم شد، روی یونیت دندان‌پزشکی ننشستم و این آموزش و مراقبت را مدیون مادرم هستم.

پست های مرتبط