انواع دندان مصنوعی:ساخت،هزینه،فواید و عوارض

1394-07-26
دندان پزشکان می توانند با توجه به شرایط خاص شما و اینکه تمام دندان ها یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید، از دندان های مصنوعی کامل یا جزئی برای شما استفاده کنند.
انواع دندان مصنوعی:ساخت،هزینه،فواید و عوارض

پروتز دندان که به نوع متحرک آن دندان مصنوعی می گویند نوع خاصی از دندان ها هستند که عمدتاً از مواد پلاستیکی ساخته می شوند تا جایگزین دندان های افتاده یا از بین رفته دهان شوند. در حقیقت دندان های مصنوعی آخرین راهکار برای افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. اکثر افراد فکر می کنند با بالا رفتن سن نیاز به دندان مصنوعی پیدا می کنند، اما از دست دادن دندان ها یک بخش طبیعی از فرآیند بالا رفتن سن نیست. در این رابطه اگر شما مراقبت کافی از دندان های خود داشته باشید و از آنها در برابر بیماری پریودنتال (لثه) محافظت کنید، احتمالاً می توانید دندان های خود را برای تمام عمر حفظ کنید.

خبر خوب برای افرادی که دندان های خود را از دست داده اند این است که دندان های مصنوعی دیگر به آنچه قبلاً درباره آنها تصور می کردیم، شباهتی ندارند. امروزه از مواد اولیه و نیز تکنولوژی های جدید برای ایجاد پیشرفت های قابل توجه در حوزه ساخت دندان های مصنوعی استفاده می شود. به این ترتیب دندان پزشکان می توانند دندان های مصنوعی برای بیماران خود بسازند که راحتی زیادی هنگام استفاده داشته و ظاهر کاملاً طبیعی دارند. بدیهی است با استفاده از این دندان ها افراد می توانند زندگی سالم تری داشته باشند.

متخصصان کلینیک دندانسازی محلات تخصص زیادی در پروتز متحرک دندان دارند. این پروتزها را می توان به سادگی به دهان وارد کرده و از دهان خارج کرد و از آنها برای جایگزینی دندان های از بین رفته و بازیابی زیبایی ظاهری فرد استفاده نمود. علاوه بر این با استفاده از این دندان های مصنوعی می توان فعالیت های مربوط به دندان های طبیعی مثل خوردن، لبخند زدن، و صحبت کردن را در اختیار داشت. ما اعتقاد داریم یک دندان مصنوعی متحرک خوش ساخت که می تواند برای جایگزینی کل دندان ها یا بخشی از آنها ساخته شده باشد، می تواند خدمات شگرف به بیماران ارائه کرده و اعتماد به نفس آنها را با جایگزینی دندان های از بین رفته و ایجاد طرح لبخند کامل بازیابی کند.

انواع مختلف دندان های مصنوعی

دندان پزشکان می توانند با توجه به شرایط خاص شما و اینکه تمام دندان ها یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید، از دندان های مصنوعی کامل یا جزئی برای شما استفاده کنند. شما می توانید با مراجعه به دندان پزشک از انواع مختلف دندان های مصنوعی موجود در بازار مطلع شوید. انواع دندان های مصنوعی به شرح زیر هستند:

دندان های مصنوعی کامل

دندان های مصنوعی کامل برای بیمارانی استفاده می شود که تمام دندان های طبیعی خود در فک بالا یا پایین یا هر دو فک بالا و پایین را از دست داده باشند. دندان های مصنوعی کامل می تواند اعتماد به نفس در ظاهر فرد را بازیابی کرده و به صحبت کردن و غذا خوردن عادی بیمار کمک نمایند.

دندان های مصنوعی جزئی

برای بیمارانی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند، اما به دنبال استفاده از ایمپلنت دندان یا پل نیستند، دندان مصنوعی جزئی می تواند یک روش درمانی مناسب باشد. در این حالت دندان های مصنوعی جزئی متحرک را می توان با استفاده از دندان های طبیعی، لثه ها، و یک ساختار ارتباطی ساخته شده از پلاستیک و فلز در دهان بیمار نگه داشت.

دندان های مصنوعی سنتی

این نوع از دندان های مصنوعی دندان هایی هستند که با بهبود یافتن استخوان ها و لثه ها پس از کشیدن دندان های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند. با وجودی که در این حالت یک دوره انتظار برای بیمار وجود دارد، این دندان های مصنوعی معمولاً در اولین بار استفاده به نحو صحیح در محل خود قرار می گیرند. این نوع از دندان های مصنوعی از مواردی است که هزینه آن در مقایسه با سایر انواع دندان های مصنوعی به نسبت کمتر است.

دندان های مصنوعی فوری

این نوع از دندان های مصنوعی، همانطور که از اسم آن مشخص است، بلافاصله پس از کشیدن دندان های طبیعی برای بیمار قابل استفاده است. با استفاده از این نوع دندان، بیماران می توانند بطور طبیعی بسیار زودتر از زمانی که از دندان های مصنوعی سنتی استفاده می کنند، غذا مصرف کنند و هنگام صحبت کردن دچار مشکل نمی شوند. به هر حال، با توجه به اینکه فرآیند بهبود لثه ها و استخوان فک باعث ایجاد تغییر در نحوه قرارگیری ساختارهای پشتیبان دندان های مصنوعی فوری در دهان می شود، بیماران معمولاً نیاز به یک مجموعه جدید از این دندان ها پس از گذشت حدود شش ماه از درمان خود خواهند داشت.

دندان های مصنوعی دارای ظاهر طبیعی

علیرغم ساخته شدن دندان های مصنوعی سنتی از مواد پلاستیکی، دندان های مصنوعی دارای ظاهر طبیعی از مواد مدرن سرامیکی همچون پرسلاین ساخته می شوند. این نوع دندان های مصنوعی معمولاً دست ساز هستند و ظاهر آنها در مقایسه با دندان های ساخته شده از پلاستیک به دندان های طبیعی شبیه تر است. این نوع از دندان های مصنوعی همچنین دارای ساختار نگهدارنده طبیعی تر هستند و هزینه آنها کمی بیشتر از دندان های مصنوعی سنتی می باشد. به این ترتیب تشخیص این دندان ها از دندان های طبیعی واقعاً دشوار است.

در کلینیک دندانسازی محلات، متخصصان دو نوع اصلی از خدمات را در ارتباط با دندان های مصنوعی به افراد متقاضی در نظر می گیرند. در ابتدا، متخصصان ما خدمات مشاوره حرفه ای به بیماران ارائه می کنند که از طریق آن امکان ارزیابی شرایط دهان بیمار و عکس برداری رادیولوژی از استخوان های فک وجود خواهد داشت. در ادامه متخصصان ما انتخاب های درمانی مناسب برای شما در نظر می گیرند و برای انجام این کار تجربیات قبلی موجود در این حوزه با نظرات و خواسته های بیمار ترکیب شده و عامل های کلیدی برای طراحی روش درمانی مناسب تشکیل می شوند.

روش های درمانی جایگزین

بیمارانی که به دنبال انتخاب های جایگزین با ثبات تر و راحت تر هستند، می توانند درباره این موضوع با دندان پزشک خود صحبت کرده و از ایمپلنت یا پل برای درمان استفاده کنند. هر چند هر دوی این روش های درمانی گران تر از دندان های مصنوعی هستند، معمولاً می توانند دندان های مناسب تر و دارای قابلیت جویدن بهتر را در مقایسه با دندان های مصنوعی در اختیار بیمار قرار دهند. علاوه بر این بیماران می توانند از دندان های سرامیکی به رنگ دندان یا پل های ساخته شده از پرسلاین یا ایمپلنت های مخصوص برای ایجاد یک ظاهر طبیعی تر برای دندان های خود استفاده کنند. روش های جایگزین استفاده از دندان مصنوعی به شرح زیر هستند:

ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان شبیه دندان های مصنوعی هستند و در عمل می توانند جایگزین دندان های طبیعی شده و زیبایی دندان ها را بازیابی کنند. به هر حال باید توجه کرد که ایمپلنت های دندان به استخوان فک متصل می شوند. به این ترتیب لازم است شش ماه قبل از ایمپلنت دندان، یک قلاب فلزی بطور دائم در داخل استخوان فک کاشته شود. پس از اینکه استخوان فک اطراف این قلاب رشد کرد (دوره ای که در اصطلاح به آن دوره الصاق استخوانی گفته می شود)، ترمیم ایمپلنت را می توان به این قلاب متصل نمود.

بریج

این روش درمانی اشاره به یک دندان یا یک فاصله از دندان ها دارد که می تواند شامل سه دندان پشت سر هم باشد. در این حالت دندان های ساخته شده به دندان های طبیعی کنار آن با استفاده از ابزارهای فلزی یا پلاستیکی یا روکش دندان متصل می شود. بریج دندان می تواند به حفظ بیشترین بخش از ساختار دهان کمک کند و این کار را با نگه داشتن حداکثر تعداد دندان های طبیعی در دهان انجام می دهد. به هر حال، بیمارانی که اکثر دندان های خود را از دست داده اند، معمولاً گزینه های مناسبی برای استفاده از بریج دندان نیستند. افراد مناسب برای استفاده از این روش درمانی باید دارای لثه های سالم و نیز تعدادی دندان طبیعی سالم در دهان باشند تا از این ساختارها به عنوان لنگر برای نگه داشتن بریج دندان استفاده شود.

مزایا

مزایای دندان های مصنوعی شامل افزایش عملکرد ساختار دهانی و بهبود ظاهر دندان ها در دهان است. علاوه بر این، به خاطر اینکه دندان های مصنوعی متحرک هستند، بسیاری از بیماران به سادگی می توانند این دندان ها را در مقایسه با دندان های طبیعی و سایر ابزارهای مصنوعی دندان تمیز کنند.

مزایای زیبایی: مزایای زیبایی دندان های مصنوعی آشکار و واضح است. این دندان ها می توانند فضای خالی به جا مانده از دندان های طبیعی را پر کنند و به این ترتیب بیماران اعتماد به نفس بیشتری درباره ظاهر خود خواهند داشت. دندان های مصنوعی می توانند جایگزین دندان های از بین رفته یا دندان هایی شوند که در وضعیت نامناسب و ضعیف قرار دارند. به این ترتیب این دندان ها می توانند از جابجایی بعدی دندان های باقیمانده جلوگیری کنند و از ساختار صورت و تمامیت آن پشتیبانی نمایند. در نتیجه با استفاده از این دندان ها اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا می کند.

مزایای عملکردی: دندان های مصنوعی می توانند یک حوزه از مزایای عملکردی را برای بیماران به همراه داشته باشند. این دندان ها امکان خوردن غذاهای دلخواه و بهبود وضعیت صحبت کردن (پس از عادت کردن بیمار به استفاده از دندان های مصنوعی) را برای بیمار فراهم می کنند و دارای دوام و ماندگاری بین 5 تا 10 سال هستند (در صورت مراقبت صحیح).

معایب

هر چند دندان های مصنوعی توانسته اند به میلیون ها نفر در سراسر جهان برای بازیابی عملکرد طبیعی دندان ها و حفظ ویژگی های ظاهری کمک کنند، با این وجود استفاده از این دندان ها دارای معایب مشخص می باشد. بعضی از معایب این دندان ها در هنگام عادت کردن بیمار به استفاده آنها از بین می روند. اما سایر مشکلات مربوط به استفاده دندان های مصنوعی ممکن است برای بیمار به یک مسئله جدی تبدیل شده و باعث شود افراد به دنبال انتخاب های دیگر برای جایگزینی با دندان های مصنوعی خود باشند. بعضی از معایب اصلی دندان های مصنوعی به شرح زیر هستند:

نحوه استفاده و قرارگیری صحیح در دهان: عیب اصلی دندان های مصنوعی برای بسیاری از بیماران نحوه قرارگیری آنها در دهان و ناراحتی در زمان استفاده است.

سوزش: علاوه بر ناراحتی های اولیه تجربه شده توسط افراد استفاده کننده از دندان های مصنوعی، بعضی از بیماران ممکن است با سوزش گاه و بی گاه و ایجاد زخم های دهانی در نتیجه جویدن، گاز گرفتن، سایش دندان ها به یکدیگر، یا چسبیدن مواد غذایی در ناحیه بین دندان های مصنوعی و لثه ها روبرو شوند.

وجود مشکل در جویدن غذاهای خاص: در نهایت، بسیاری از استفاده کنندگان دندان های مصنوعی می توانند اکثر غذاهای مورد نظر خود را مصرف کنند. با این وجود، این افراد ممکن است در ارتباط با مصرف غذاهای خاص و چسبنده با مشکل در هنگام جویدن مواجه شوند.

مراقبت از دندان های مصنوعی: مراقبت صحیح از دندان های مصنوعی در پیش گیری از سوزش لثه و ایجاد زخم های دهانی، حفظ سلامت لثه ها، و حفظ ظاهر مناسب این دندان ها نقش کلیدی و تعیین کننده دارد.

صحبت کردن: هنگامی که افراد برای اولین بار از دندان های مصنوعی استفاده می کنند، بسیاری از آنها با مشکل در صحبت کردن یا بیان بعضی کلمات خاص مواجه می شوند. این شرایط می تواند باعث شنیده شدن صداهای مختلف مثل صدای صوت زدن از دهان بیمار شود.

مراقبت های پس از درمان

پس از قرار گرفتن دندان های مصنوعی در دهان، فرد استفاده کننده باید مراقبت صحیح از دندان ها و لثه های خود داشته باشد. به این منظور لازم است دندان های مصنوعی، لثه ها، و زبان دو بار در روز مسواک زده شوند. علاوه بر این لازم است فرد استفاده کننده روزی یک بار دندان های مصنوعی خود را نخ دندان بکشد تا به این ترتیب مواد غذایی باقیمانده بین آنها را خارج کند. هر چند این دندان های مصنوعی دچار پوسیدگی نمی شوند، تجمع پلاک بر روی آنها باز هم می تواند باعث ابتلا به بیماری لثه و بوی بدن دهان شود. افراد استفاده کننده از دندان های مصنوعی همچنین می بایست بطور منظم با دندان پزشک خود هر شش ماه یک بار ملاقات کنند تا به این ترتیب دندان پزشک بتواند وضعیت قرارگیری مناسب دندان های مصنوعی در دهان را کنترل کرده و علائم احتمالی مربوط به ایجاد مشکلات دهان و دندان را تشخیص دهد.

هزینه و قیمت

هزینه دندان های مصنوعی بستگی به سلامت دندان ها و لثه های بیمار، تعداد دندان های مورد نیاز برای جایگزین کردن با دندان های طبیعی، و کیفیت ساختار ترمیم دندان انتخاب شده برای استفاده بیمار دارد.

پست های مرتبط